Osnovni startap termini

Šta je startap?

Startup je inovativan biznis koji ima potencijal brzog rasta na velikom tržištu.
Inovativan biznis je onaj koji korisnicima nudi proizvod ili uslugu koji do sada nisu postojali na tržištu, a koji brzo i jednostavno nudi rešenje za njihove potrebe.
Brzi rast i veliko tržište znače da taj biznis ima potencijal da od ideje do vrednosti od nekolika miliona eura (pa do npr. nekoliko milijardi) dođe za 5-7 godina.




Koja je razlika između malog preduzeća i startapa?

Za početak, startap ne mora nužno da bude firma kao što ni svaka novoosnovana firma nije startap.

TRŽIŠTE
Malo preduzeće: Fokus na lokalno i regionalno tržište
Startap: Fokus na globalno tržište

INOVACIJE
Malo preduzeće: Inovacije nisu uslov za pokretanje i razvoj preduzeća, niti su njihova kompetativna vrednost
Startap: Osnova poslovanja je neka vrsta inovacija ( tehnološka, poslovnog modela, procesa) što je i potencijalna kompetativna vrednost.

POSLOVANJE
Malo preduzeće: Lokalno poslovanje, na pr. restorani, hemijsko čišćenje, uslužne delatnosti.
Startap: Poslovanje ne mora da se obavlja lokalno.

VLASNIŠTVO
Malo preduzeće: Najčešće porodično vlasništvo ili vrlo mali udeo eksternog kapitala.
Startap: Raznovrsna baza vlasništva, uključujući širok spektar eksternog udela kapitala.

PROFIT
Malo preduzeće: Kompanija najčešće raste linearno.
Startap: Kompanija obično počinje sa gubitkom, ali ako je uspešna rast će biti eksponencijalan. Zahteva investicije.

Šta znači skalabilno poslovanje?

Skalabilnost označava mogućnost rasta startapa, a da se pri tome zadrže sva osnovna svojstva i funkcije.
Jedini način da brzo pridobijete veliki broj korisnika jeste da budete deset puta bolji od drugih koji nude slična rešenja i da imate kapaciteta da za kratko vreme odgovorite velikom broju korisnika.

Deset puta ste bolji samo kada ste inovativni, kada na nov, lakši i brži način rešavate probleme korisnika.

Šta je MVP?

Minimum Viable Product (MVP) je termin koji predstavlja najbrži način da se prođe kroz proces kreiranja poizvoda, a sa sobom nosi minimalne, funkcionalne osobine produkta.


MVP vam omogućava da za kratko vreme kreirate proizvod, testirate ga i dobijate povratne informacije.

Za kreiranje MVP-a bi trebalo da znate sledeće:

  • koji je cilj kreiranja MVP-a,
  • koji su to podaci koje biste želeli da prikupite pravljenjem MVP-a,
  • koji faktori pokazuju da li je eksperiment uspeo ili nije,
  • da precizno definišete problem koji rešavate,
  • šta je minimalno potrebno da uradite da biste dokazali da taj proizvod jeste rešenje datog problema,
  • da postavite prioritete – koji zadaci su bitniji, a koji manje bitni,
  • da ne trošite previše vremena radeći zadatke koji i nisu toliko bitni,
  • da je jednostavnost ključ.

Šta je pitch?

Pitch je prezentovanje poslovne ideje u kratkom vremenskom roku potencijalnim partnerima i investitorima.

Obično traje 3 minuta i za to vreme treba da zainteresujete slušaoca da odvoji svoje vreme za dalju saradnju.

Tokom prezentacije fokusirajte se na:

  • Rešenje problema koje nudite
  • Na koje tržište ste fokusirani i koji biznis model planirate da primenite tj. kako planirate da zaradjujete od proizvoda?
  • Predstavite svoj tim koji je osnovao i razvija startap (uloge članova tima, koje su kompetencije svakog od njih za tu ulogu, relevantna prethodna iskustva i slično).

Koja je razlika između biznis modela i biznis plana?

Biznis model je dokument koji opisuje kako vaša kompanija stvara i isporučuje vrednost koja omogućava ostvarivanje dobiti.

Biznis plan je dokument koji opisuje biznis, njegove ciljeve, strategije, tržište u kome  se nalazi i njegove finansijske prognoze.
Ima nekoliko značajnih funkcija, od obezbeđivanja eksternih finansiranja do merenja uspešnosti.

Šta je Business Model Canvas?

Business Model Canvas je poslovni alat koji se koristi u procesu razvoja novog ili unapređenja postojećeg biznisa i pomaže vam da, prikupljanjem odgovora na naredna pitanja, unapredite vaše poslovanje:





  1. Ko su vaši najvažniji kupci i za koga stvarate vrednost
    svojim proizvodom?
  2. Koji problem rešavate svom kupcu? Koja je osnovna
    vrednost koju donosite vašem kupcu?
  3. Na koji način ćete vaš proizvod ili usligu
    distribuirati kupcu?
  4.  Na koji način planirate da uspostavite vezu sa vašim
    kupcima i kako ćete tu vezu održavati?
  5. Na koji način ćete generisati prihode?
  6. Koji su ključni resursi koje posedujete? Resursi koje
    imate mogu biti fizički, intelektualni, ljudski i finansijski.
  7.   Koje su ključne aktivnosti? Proizvodnja, rešavanje
    problema ili kreiranje platforme…
  8.  Ko su vaši ključni partneri?
  9. Kako izgleda struktura troškova? (zbir svih troškova
    koje imate i određuje da li je biznis koji ste zamislili održiv ili nije.