Intervjui sa prethodnim učesnicima Delta Biznis Inkubatora

08.05.2020.

Predstavnici 5 timova koji su prošli program Delta Biznis Inkubatora 2018. i 2019. dele svoja iskustva sa vama

Za dve godine postojanja Delta Biznis Inkubatora skoro 240 timova prijavilo se na konkurs. Njih 11 je prošlo kroz program, a mi smo pričali sa 5 najboljih i zamolili ih da nam približe srpsku startap scenu i podele svoja iskustva i savete u vezi sa programom Delta Biznis Inkubator.

Oni su Stanarko, Electric Sparrow Automotive, Orlandus, Frigo gel i Smart watering. Više o svima možete pronaći na našem sajtu https://deltabiznisinkubator.rs/o-programu/, a u nastavku pročitajte koje to savete imaju za one koji žele da se prijave za treći po redu konkurs za Inkubator koji je otvoren do 31. maja.

1. Kako se rodila ideja?

Stanarko: Rodila se kao prepoznavanje problema na ličnom iskustvu u svakodnevnom životu, i kao predlog rešenja tog problema.

ESA: Ideja je nastala kao kombinacija dve stvari. Sa jedne strane velika želja i ambicija da kao mlad tim i startap iz Srbije napravimo jedinstvena i kvalitetna rešenja proizvoda i time pomognemo domaću privredu pre svega pa onda i širi plasman uz građenje imidža kompanije i brenda. Sa druge strane naše već rano i jedinstveno iskustvo u projektovanju različitih električnih vozila uviđajući činjenicu da e-mobilnost postaje nezaobilazni pravac kretanja saobraćaja i auto industrije.

Orlandus: Tako što je jedan naš prijatelj imao problem sa plasmanom svojih poljoprivrednih proizvoda (malina u Vojvodini).

Frigo gel: Konkretni proizvod je deo palete proizvoda na kojoj radim već 10 godina.

Smart watering: Iz ličnih potreba. Ali inicijalni proizvod i ideja su se tokom vremena dosta transformisali usled potreba tržišta i krajnjih korisnika.

2. Šta vam je bilo ključno kada ste formirali svoj tim?

Orlandus: Različite profesije članova tima: 3 glave bolje razmišljaju od 2 glave.

Stanarko: Da ne bude preveliki, jer mnogo puta na samom početku u startapu vlada veliki entuzijazam i sloga, ali kasnije kako situacija postaje ozbiljnija dolazi i do većih problema sa većim timom. Tim je formiran tako da se mogu pokriti sve glavne obaveze za razvoj projekta.

Frigo gel: Tim je sastavljen u zavisnosti od znanja i kompentencija. Ljudi koji imaju znanje, iskustvo i zainteresovanost za ideju. Naravno da je bila potrebna motivacija tima.

Smart watering: Da se spoji više različitih ljudi obučenih za rad u različitim oblastima. Poverenje u te ljude je ključna stvar jer često će biti teških situacija u kojima se ogleda prava snaga tima, a u celoj priči je najbitnije da se članovi tima mogu osloniti jedni na druge i da imaju zajedničku viziju biznisa.

3. Koji su najveći izazovi sa kojima se suočavaju startapi u Srbiji?

Orlandus: Prema našem mišljenju najveći izazovi za startupe u Srbiji jesu finansiranje ( nije baš da smo izmislili toplu vodu) i mogućnost promovisanja novih ideja što većem broju investitora.

Frigo gel: Stvaranje dobrog tima, konkurencija koja već postoji na tržištu, finansiranje u kritičnim fazama, nalaženje partnera I investitora, kupci, zanemarivanje marketinga, nedostatak dobrog plana, loše upravljanje…

Smart watering: Nedostatak izvora finansiranja, malo tržište i loša državna politika za domaća novoosnovana preduzeća.

Stanarko: Malo, nerazvijeno i pretežno siromasno tržiste.

ESA: Održivost tima, finansije, plasman ideje na tržište, strategija privlačenja kupaca.

4. Šta je bilo najteže u najranijim fazama razvoja startapa?

Smart watering: Kako prodati proizvod bez reference i finansiranje poslovanja.

Stanarko: Probiti se na trziste i pronaci pravi put za izlazak na trziste. Biti dovoljno brz i efikasan u razvoju poslovne ideje pored tekucih poslova od koji se prihoduje i zivi.

ESA: Prepoznavanje i definisanje ciljne grupe. Nepoznavanje tržišta i načina konačne realizacije ideje. Formiranje tima.

5. Koje su najveće greške koje mladi startapi prave?

Orlandus: Pogrešna procena o mogućnosti ekonomske isplativosti ideje, kao i nedovoljna informisanost o tome da li slični proizvode već postoje.

Stanarko: Ulazak u tehnički razvoj pre ispitivanja tržista o realnom postojanju problema. Drugi je formiranje tima, ne po principu realnih potreba za projekat nego po principu rodbinskih veza, prijateljstava itd. a onda se dodatno traže clanovi tima koji zaista imaju posla na projektu.

Frigo gel: Nerealna očekivanja i preterana zaljubljenost u svoju ideju.

Smart watering: Neplansko ulaganje, loša kontrola finansija, loš odabir članova tima.

ESA: Fokus na manje bitnim ciljevima odnosno pogrešan fokus. Stavljanje akcenta na određene oblasti i zapostavljanje šire slika biznisa.

6. U čemu vam je DBI najviše pomogao?

Orlandus: DBI nam je omogućio da potpuno promenimo i pobošljamo našu ideju, a kao prošlogošinji pobednici mi smo našu ideju pretvorili i u realnost.

Stanarko: Najveca pomoć nam je u konektovanju sa lokalnim poslovnim društvom i stvaranjem potencijalne mogućnosti za saradnju.

Frigo gel: Mogućnost da testiram svoju ideju.

Smart watering: Da shvatimo koliko je ogromna razlika između ideje i biznisa, odnosno iznošenja proizvoda na tržište. Dobri, stručni mentori sa iskustvom su takođe ogroman benefit inkubatora i kontakti koji su ostvareni u DBI.

ESA: Naučili smo i unapredili produktivnost i vođenje naših sastanaka, kao i Osnove i pristup istraživanju tržišta.

7. Šta biste izdvojili kao najveću vrednost DBI?

Orlandus: Mogućnost takmičenja sa ostalim startup kompanijama i upoređivanja sa njihovim idejama.

Stanarko: Za one sa malo startup iskustva mislim da je prethodni odgovor najveca vrednost, za one sa manje ili bez iskustva mislim da i sam program predstavlja vrednost u smislu ucenja svega sto je potrebno radi razvijanja poslovne ideje na pravi nacin.

Frigo gel: Mladi, ambiciozni I kreativni ljudi.

Smart watering: Mentor, biznis logika koju Delta ako kompanija poseduje i širok spektar kontakata koje učesnici mogu ostvariti kako bi ubrzali razvoj svog biznisa.

8. Šta biste izdvojili kao najvrednije što ste naučili u DBI?

Orlandus: Da treba verovati u svoju ideju i gledati je uvek iz poslovnog ugla

Smart watering: Ideja o nekom proizvodu, i plasiranje tog proizvoda na tržište su potpuno dve različite stvari.

9. Koje savete biste dali timovima koji se pripremaju za DBI?

Orlandus: Da budu svesni da njihove biznis ideje treba da priivuku investitore da ulože u njih, kao i da su investitore iskusni poslovni ljudi kojima nija baš lako ” prodati priču”.

Stanarko: Ukoliko ste uradili sva potebna istrazivanja pripremite unapred tacno u cemu vam je potrebna pomoc kako biste odmah znali sta mozete da ocekujete i da li mozete da ocekujete da cete dobiti tacno ono sto vam je potrebno. Ukoliko niste uradili istrazivanja, imate ideju, onda se posvetite DBI programu nakon kog cete imati postavljena pitanja i dobijene odgovore na ta pitanja koja mozda niste imali u glavi ranije kada je vasa biznis ideja u pitanju. Iz programa cete izaci potpuni i spremni za sledecu fazu razvoja vase poslovne ideje.

Frigo gel: Obavezno probati, kako bi ostvarili svoje snove I ideje. DELTA pruža neophodnu podršku I pomoć

Smart watering: Da investitoru jasno stave do znanja da poznaju svoj biznis, precizno znaju koje akcije treba da preduzmu da svoju ideju pretvore u proizvod koji se može plasirati na tržište

10. Šta mislite da je vas izdvojilo u odnosu na druge timove koji su konkurisali za DBI?

Orlandus: Ideja i prezentacija.

Stanarko: Predstavljanje problema koji je svima lako shvatljiv i sa kojim su skoro svi imali iskustva, i jednostavno resenje tog problema.

Smart watering: Trakcija, odnosno postojanje korisnika koji su platili naš proizvod i koji ga koriste.

11. Šta mislite, šta je bila vaša najveća prednost zbog koje ste odneli pobedu na piču?

Orlandus: Realno odmereni biznis plan, malo srece ( odn.pogrešne procene ostalih učesnika na pitchu), i goodlooking preformeri.

Frigo gel: Konkretno rešenje za koje je zainteresovan DELTA AGRAR.

Smart watering: Potvrda ideje sa tržišta obzirom da smo već imali postojeće korisnike koji su plaćali i svakodnevno koristili naš proizvod.

12. 3 saveta za pripremu pobedničkog piča

Orlandus: Ubaciti neku zanimljivu anegdotu ( posto vas slušaju ljudi, a ne roboti), pokušati pripremiti odgovore na sva moguća pitanja, gledati da se u celoj priči opustite i zabavite.

Frigo gel: Upoznajte svoju publiku. Ostvariti kontakt očima. Stav I izgled: Jasno, glasno, pozitivno, sigurno. Dobra prezentacija: Svedena, jednostavnam, čitljiva, dopadljiva. Ne dozvolite da strah od neuspeha ograniči Vaš uspeh.

Smart watering: Spremite jasan akcioni plan za sprovođenje vaše ideje u delo – ko su vam partneri, koliko vam novca treba i objasnite investitru kako vam još može pomoći osim finansijski. Pokažite potvrdu tržišta, test klijente, i veličinu tržišta.

13. Šta se dešava u ovom momentu sa vašom idejom, na čemu radite, u kojoj ste fazi?

Orlandus: Trenutno smo u fazi širenja broja korisnika, kako bi za nasu platformu Otkupljivac.rs znalo sto vise ljudi u Srbiji. Sledeći korak nam je monetizacija ideje, odn. da pokušamo što pre da ostvarujemo prihode koji će nam pokriti troškove poslovanja.

Frigo gel: Ovog proleća rađena su testiranje FRIGO GEL u realnim uslovima na voćnjacima I okolini Čačka. Testiranje su bila na tri lokacije. Potrošeno je 3 tone gela. Tretirane kajsije I jabuke u fazi cvetanja.

Smart watering: Tražimo globalne partnere i ispitujemo inostrana tržišta na koja je moguće plasirati naš proizvod.